א 2) הנתיב הפסיכולוגי עד סוף פרויד

סיכום הקורס 10524 היסטוריה של הפסיכולוגיה אוניברסיטה פתוחה

הסיכום נערך על ידי אור שחר, מורה לשיטת אלכסנדר

לא הייתה אפשרות למצוא את כתובת האתר של מפרט הגאדג'ט



































תוכן

  1. 1 סיכום הקורס 10524 היסטוריה של הפסיכולוגיה אוניברסיטה פתוחה
  2. 2 הסיכום נערך על ידי אור שחר, מורה לשיטת אלכסנדר
  3. 3 זיגמונד פרויד 1856-1939
    1. 3.1 כל הרקע הוא בשביל העניין
      1. 3.1.1 פרויד רקע (נדלר בלבד)- לא חשוב בשביל העניין
        1. 3.1.1.1 רקע על חייו
          1. 3.1.1.1.1 לסיכום על חייו של פרויד על פי ז':
      2. 3.1.2 תחילת התיאוריה הפסיכואנליטית  (תמצות של ההרצאה מהסיכום)
      3. 3.1.3 1897 מטראומה לפנטזיה (רק מהמצגת שנה שעברה)
        1. 3.1.3.1 פירוט
      4. 3.1.4 התיאוריה הופכת להיות כללית (רק מהמצגת שנה שעברה)
      5. 3.1.5 נקודות בנוגע לפרויד שכדאי לזכור (רק לפי ז')
      6. 3.1.6 פרויד בשלוש תקופות (סיכום הרצאה ומצגת שנה שעברה):
        1. 3.1.6.1 1880-1900 – "פרויד הממציא"
        2. 3.1.6.2 1900-1920 – "פרויד המנהיג" (מקרה דורה)
        3. 3.1.6.3 1920 -1939 – "פרויד הפסימיסט" -שמסתכל בסיפוק ובגאוה על האימפריה שבנה (המשורר ברונו גץ)
    2. 3.2 תרומותיו של פרויד:
      1. 3.2.1 הביא להכרת הציבור הרחב את חשיבותם של יסודות לא מודעים של ההתנהגות וחיי הנפש.
        1. 3.2.1.1 גיבש שיטה התפתחותית לאישיות האדם תוך מתן משקל רב לאירועים בילדות המוקדמת.
        2. 3.2.1.2 דגש על חשיבות המוטיבציה, דחפים ואינסטינקטים.
        3. 3.2.1.3 הרחבת העיסוק של הפסיכולוגיה.
        4. 3.2.1.4 יצירת תורת אישיות שלמה ועקבית, המשמשת גם נקודת מוצא.
        5. 3.2.1.5 השפעה על התרבות כולה.
        6. 3.2.1.6 מתן לגיטימציה לטיפול פסיכולוגי כאמצעי הקלה על הסבל האנושי.
        7. 3.2.1.7 סיכום נדלר
    3. 3.3 ניתוח חלומות על פי פרויד - מאמר 10
      1. 3.3.1 מטרה ושיטה (מצגת שנה שעברה+ סיכום קורס)
        1. 3.3.1.1 עקרונות החלום ע"פ פרויד מצגת שנה שעברה- מתוך המאמר)
      2. 3.3.2 ניתוח החלום על פי המורה בכיתה ( + מצגת שלה) + מצגת שנה שעברה
        1. 3.3.2.1 "שארית היום": (מצגת שנה שעבר)
          1. 3.3.2.1.1 הרקע לחלום (המורה בכיתה)
          2. 3.3.2.1.2 החלום (מצגת ש.ש)
          3. 3.3.2.1.3 1) המשאלה- המניע של החלום (מצגת השנה)
          4. 3.3.2.1.4 2) תכנים מאיימים מוחלפים ומוסווים (מצגת השנה)
          5. 3.3.2.1.5 3) פירוש החלום: פירוק, אסוציאציה ופענוח.
            1. 3.3.2.1.5.1 שתי דוגמאות להסוואת תכנים: (מצגת שנה שעברה +)
            2. 3.3.2.1.5.2 התוכן הסמוי והגשמת המשאלה: (מצגת ש.ש.)
            3. 3.3.2.1.5.3 דוגמה להחלפה
            4. 3.3.2.1.5.4 דוגמא למיזוג
            5. 3.3.2.1.5.5 התקת רגשות
            6. 3.3.2.1.5.6 עושה החלפה מילולית של מילים
            7. 3.3.2.1.5.7 ביטוי סימלי דרך סמלים שמחייבים צנזורה
          6. 3.3.2.1.6 4) החלום כדרך המלך להתבוננות בנפש.
            1. 3.3.2.1.6.1 שלבי ניתוח החלום (יש כנראה 7 אבל זה מה שהמורה רשמה בהערה)
            2. 3.3.2.1.6.2 סיכום החלום   
    4. 3.4 מיקום הפסיכואנליזה על הדילמות
    5. 3.5 פרויד האיש – אירועים חשובים
    6. 3.6 נספח: מי חי מתי?

בהמשך












זיגמונד פרויד 1856-1939

    • נדלר: הרעיון הוא שהתיאוריה או המהלך של הרעיונות שמוביל הוגה או מחקר מסוים הוא פונקציה של האדם, המנהיג המדעי, התקופה (סביבה מדעית, תרבותית, טכנולוגית); פרויד זו דוגמא מצוינת לכך.

כל הרקע הוא בשביל העניין

פרויד רקע (נדלר בלבד)- לא חשוב בשביל העניין
רקע על חייו
  • נולד ב 1856 חודש מאי בעיירה על גבול צ'כוסלובקיה ואוסטריה לג'ייקוב ועמליה פרויד.

  • התקופה בה מדובר, מחצית שניה של המאה ה- 19 כאשר משפחה ב- 1860 לאחר לידת פרויד עוברת לעיר הבירה וינה.

  • וינה היא מרכז החיים של העולם המערבי; היא מקום בו ב- 1867 כשפרויד בן 11 נוצרת האימפריה האוסטרית ופרויד חי במרכז ההוויה.

  • וינה; ההורים שלו הם דמויות מפתח להבנת האיש והתיאוריה שלו.

  • המשפחה מוצאה מגליציה (מזרח פולין), משפחה של יהודים שמגיעה לוינה שבה יש כמה קבוצות של יהודים. יש קבוצה אחת ותיקה שרואה עצמה כוינאים לכל דבר וקב' אחרת של יהודים ממוצא ספרדי שראו עצמם כחלק מההוויה הוינאית ובאותם שנים היה חופש זכויות ליהודים.

  • יש גם קב' יהודים גדולה שבאו מעיירות קטנות בשוליים של האימפריה, והתיישבו בוינה – כזו משפחתו של פרויד. פרויד כל ימיו חש זר בוינה.

  • חיי משפחה

  • אביו של פרויד היה סוחר צמר ומבוגר מאשתו בנשים רבות, היא הייתה למעשה אשתו השלישית. לג'ייקוב היו 2 בנים שחיו בלונדון, מבוגרים; יש כאן הרכב משפחתי לא שכיח לגמרי.

  • על רקע זה הפיתוח של מושגים פסיכואנליטים כגון משיכה לאם, משולש של משיכה יהיה מובן טוב יותר אם ניקח בחשבון את מבנה המשפחה של פרויד.

  • ג'ייקוב היה איש מאוד נוח לבריות; לפרויד היו בעיות ביחסיו עם אביו, הוא לא חש אליו קירבה גדולה. מבחינה מסוימת יש בפרויד נעימות ואנושיות שקיבל מאביו.

  • אמו של פרויד רואה בפרויד את כל עולמה – הוא בנה הבכור. בקישור לתיאוריה הפסיכואנליטית, האם זה מפתיע אם כך שפרויד ראה את פתרון קנאת הפין הוא בלידת בן זכר? החיסרון שחשה אישה בא על סיפוקו רק כאשר נולד בן זכר.

  • פרויד

  • פרויד היה מנהיג חברתי ותלמיד מצוין. סיים את התיכון והחל לימודיי רפואה. בגיל 24 התגייס לצבא האוסטרי. פרויד מתחיל לעבוד במעבדה ומחליט להיות חוקר בתחום הביולוגיה או הרפואה של אותו זמן והוא עבד עם כמה מהאנשים הבולטים באותו זמן. הוא פוגש במקביל את ארוסתו;

  • 1881-1885  2 אירועים מרכזיים: עבודת מחקר בביולוגיה + אירוסיו למרתה

  • כשפרויד מתחיל לחשוב על חייו ומגיע למסקנה שממחקר לא יוכל להתפרנס, ולכן הוא מחליט לחזור לעסוק ברפואה.

  • שרקו: 1885 פרויד מקבל מילגה לנסוע לפריז ולעבוד עם שרקו. הוא יוצא ל- 4 חודשים ועובד עם שרקו שם נחשף לרעיונות על לא מודע וכולי, זה מלהיב אותו והוא מבקש משרקו לתרגם את עבודתו לגרמנית.

  • הצגת מחקר על היסטריה של גברים: ב 1886 מתרחשים 2 אירועים: הוא נישא למרתה והוא מציג נייר מחקרי בכנס מרכזי בוינה שם על סמך עבודתו על שרקו הוא מציג את התיאוריה שלו על היסטריה אצל גברים. מתקבלות תגובות צוננות וראש הכנס מדבר על אגדות שפרויד מספר.. פרויד לקח את זה קשה מאוד. פרויד טוען שרעיונותיו היצירתיים לא התקבלו כי אנשים לא מוכנים אליהם.

  • כנראה שהתגובה הצוננת נבעה מכך שהציפייה הייתה להצגה של דברים חדשים בכנס ולא משהו שאין בו חידוש תיאורטי.

  • קוקאין : ב- 1886 פרויד מתחיל להיכנס לקהילת רופאי העצבים; פרויד בהיותו חוקר ב- 1884 כתב מאמר על קוקאין. במאמר זה הוא משבח את תכונות הקוקאין ומשווה את יכולותיו למורפיום. יש אמירה שפרויד השתמש בקוקאין הרבה מאוד. פרויד ראה את אחד האנשים שעבדו איתו שהשתמש בקוקאין והתמכר לסם ולכן נהרסו חייו. פרויד לאחר תקופה קצרה של שימוש בסם יצא נגד השימוש בסם זה.  


  • אסכולת ננסי: ב- 1889 אירוע נוסף, פרויד נוסע ל Nancy. הוא מושפע ממה שהוא רואה ומתחיל לגלגל את רעיון הפסיכותרפיה. זו השפעה של איש אחד על איש אחר? מעבר מסתורי מהיסטריה למשהו אחר? השאלות מנקרות אצל פרויד ומקבלות ביטוי 10 שנים מאוחר יותר בתיאוריה הפסיכואנליטית.

  • פטירת אביו: ב- 1896 אביו של פרויד נפטר. רק אז פרויד מתחיל להבין את חשיבותו של אביו לחייו שלו עצמו. ב- 1899

  • ניסוח מרכזי וראשון של התיאוריה הפסיכואנליטית הוא ספרו: פשר החלומות.

  • ברוייר היה שותפו של פרויד ובמידה מסוימת דמות אב עבורו.

  • מטראומה אמיתית לפנטזיה

  • ברוייר ופרויד פיתחו יחד את הרפואה בעזרת דיבור או פסיכותרפיה. באותה תקופה, פרויד מתחיל לפתח קליניקה ואת הפסיכותרפיה ורואה את הסיבה העיקרית לפסיכופתולוגיה בטראומה אמיתית שהילד חווה בילדותו המוקדמת. לדבריו, ברוב המקרים שבא אדם ומתאר סבל וחוזר לתאר את ילדותו, הוא מגלה שבנקודת זמן מסוים הוא סבל מפגיעה אמיתית מבן משפחה. פרויד אומר שהמקור של הנוירוזות זה טראומה אמיתית שהתרחשה בעבר.

  • 1896 1897 פרויד משנה את דעתו והביטוי לכך הוא במכתביו לדמות חשובה בחייו – פליס (רופא מברלין). לא מדובר בטראומה אלא שכל הילדים מפנטזים על כך שההורה פגע בהם או עומד לפגוע בהם.

  • זה שינוי דרמטי במהלך התיאורי של התיאוריה הפסיכואנליטית. משינוי זה אין פסיכואנליזה, אין תסביך אדיפוס. מדובר בתופעה אוניברסלית.

    • אם אין תסביך אדיפוס, אין סופר אגו ואם אין סופר אגו אין תיאוריה פסיכואנליטית.

  • חלק מהמעבר מתרחש עקב פטירת אביו של פרויד. פרויד כותב שלא ייתכן שכל כך הרבה אבות פוגעים בילדיהם ואולי אבי גם פגע מינית בי. זו מחשבה קשה מדי בשביל פרויד. עם החלפה זו נסללת הדרך לתיאוריה הפסיכואנליטית כולה.    


  • שנת 1889 פרויד ניתק את קשריו את מיינרט באופן כמעט טוטאלי ויש שתיקה בין 1886 ל- 1896.

  • בשנים אלו עובד פרויד עם ג'וזף ברוייר, ניתן להזכיר כאן את המקרה של אנה או שסבלה מעיוורון היסטרי ושיתוק היסטרי. לא היו סיבות פיזיולוגיות למצבה, ברוייר סיפר לפרויד שבהיפנוזה השיתוק נעלם, אח"כ הסתבר שזה קורה גם במהלך שיחה או פסיכואנליזה.

  • פרויד וברוייר ביחד, מנסחים את הרעיונות המרכזיים של הפסיכואנליזה והתיאוריה הדינמית לפיה לאדם מתרחשת טראומה שמשאירה חותם ועד שהיא לא תהיה נחווית באופן רגשי מחדש בצורה מלאה בחדר הטיפול, היא תמשיך לגרום לתופעות פתולוגיות שונות.

  • עיקר כאן הוא "ניקוי הארובות" הנפשיות מהחומרים הלא טובים שבהם שמביאים לרפואה עם אספקטים פיזיולוגיים על פי דבריו של ברוייר.

  • פרויד מנתק את קשריו גם עם ברוייר די מהר.

  • לפרויד היה קשר אותו זמן עם וילהאלם פליס; לפליס הייתה תיאוריה לגבי מקור ההתנהגות ומקור ההפרעות הנפשיות – הכל באף. הקשר הזה גם כן נותק עם הזמן. יש טענות שהמנוע התיאורטי היצירתי לחלק מהתפתחות הפסיכואנליזה היא של פליס.

  • ב- 1896-1897 מתחילה התיאוריה הפסיכואנליטית.

  • 1896 אביו של פרויד נפטר ואז הוא מתחיל לחוש רגשי אשמה על העוינות וחוסר הקירבה שחש כלפי אביו כל השנים.

  • פרויד כותב לפליס – "מה שאני חשבתי עד עכשיו שמקורן של הפרעות נפשיות הוא בטראומה שקרתה בעבר אני משנה את דעתי זה לא טראומה אמיתית, לא הייתה פגיעה של ממש.

  • למה? מספר סיבות – אם הייתי צריך להניח שכל כך הרבה אנשים סובלים מהפרעות נפשיות ושיש טראומה אמיתית בעברם שמקורה בהוריהם ניתן יהיה לחשוב שגם אבי אולי פגע בילדיו בגילאים מוקדמים, את המחשבה הזו איני יכול לשאת ולכן אני משנה את ההסבר התיאורטי שלי להפרעות נפשיות".





נקודה חשובה:

  • השינוי הזה מהתיאוריה של טראומה לתיאורית הפנטזיה, הוא השינוי החשוב ביותר שמאפשר את התפתחות התורה הפסיכואנליטית.

  • למה? מפני שפרויד כדי ליצור תורה פסיכואנליטית שמסבירה תהליכים פסיכולוגיים אצל כל בני האדם, צריך לנסח תהליכים פנימיים שקורים אצל כל בני האדם והוא לא יכול ליצור תיאוריה שכולה מבוססת על תיאוריה שממוקדת על אנשים שפגעו בהם בילדותם.

  • אם הוא רוצה לנסח תיאוריה כללית על התנהגות ואישיות בכלל, הוא צריך איזשהו תהליך ראשוני ובסיסי שכל בני האדם עוברים.

  • פרויד אומר שהמשולש של התשוקה לאם והפחד מהאב, חרדת הסירוס, שהאב יפגע – הוא לא אמיתי, כל הילדים מפנטזים שכך הדבר. ברגע שיש תיאורית פנטזיה ולא טראומה אמיתית זה מאפשר את ניסוח תסביך אדיפוס ומשם מצפון וסופר-אגו.

  • אחרי המעבר הזה בשנת 1899 יוצא הספר The interpretation of dreams בספר זה, פרויד מניח את המסד הברור לתורה הפסיכואנליטית. עם המעבר למאה ה- 20, התורה הפסיכואנליטית עשויה ומה שקורה אח"כ זה שינויים או עדכונים, תוספות והרחבות במובן של להראות כיצד העקרונות של התורה הפסיכואנליטית יכולים להסביר תופעות חברתיות רבות.



תאריכים חשובים בפסיכואנליזה:

  • שנת 1907 מצטרפים לפסיכואנליטיקאים 2 אנשים: יונג ו- בינסוונגר; חשיבות הצטרפותם היא בהיותם לא יהודים!

  • שנת 1909 המסע של פרויד לאוניברסיטת קלארק בארה"ב הנקודה בה התיאוריה של פרויד עוזבת את אירופה, מגיעה לעולם החדש וזוכה להצלחה מחוץ ליבשת.

  • שנת 1911 אדלר עוזב ומקים את ה- Individual Psychology.

  • שנת 1913 יונג עוזב ומקים את ה- Yungian Psychology.

  • שנת 1923 פרויד משתנה והופך לאיש אחר וכך גם התיאוריות שלו. קרה משהו בחיי אירופה כולה ובחייו של פרויד בין 1914 ל- 1918 מלחמת העולם ה- I.

  • דור שלם באירופה נפגע בצורה קשה ופרויד ב- 1918 מסתכל על הטבע האנושי כפי שהוא מקבל ביטוי במלחמה ואומר שאולי רעיונותיו לגבי מקור המוטיבציה אנושית כליבידו, כארוס, כדחף המין אולי זה לא מספיק ואלי צריך מקור נוסף של חיים הפוכים לארוס ולליבידו ואנרגית החיים.

  • פרויד מנסח את חשיבתו לגבי מוטיב ההרס – כלומר יש דחף ראשוני שהוא דחף החיים ודחף נוסף שהוא הדחף למות ולהרוס. אחרת קשה להסביר את מה שקורה באירופה בסוף שנות ה- 20.

  • שנת 1923 פרויד סופג גם 3 מכות אישיות: בתו סופי מתה, מת נכדו ומתגלה אצל פרויד סרטן הלסת.

  • שנת 1927 פרויד מוציא ספרון בשם Civilization and its discontent.

  • שנת 1929 כתב קטרוג חריף על הדת The future of Illusion ספר פסימי בו פרויד רואה את האדם באופן פסימי ואת גורלו וחוסר יכולתו לשלוט בסביבתו ולנבא מה יהיה גורלו. הוא מציע שכל דת היא ביטוי של מנגנון הגנה להתמודד עם עובדה זו.

  • שנת 1938 ה"אנשלוס" נכנסים לוינה; פרויד עובר ללונדון ונפטר ב- 1939.


פרויד והיהדות, פרויד והציונות

  • פרויד גדל בבית יהודי ואביו כתב בעברית. אביו של פרויד כתב בתנ"ך המשפחתי ברכה לבנו כשהוא סיים את לימודי הרפואה שלו. נחגגו החגים בבית.

  • פרויד המבוגר כבעל משפחה, חגג את חג המולד והוא נמצא בקונפליקט מבחינת זהותו היהודית מצד אחד ובין חיים של בורגנות וינאית טיפוסית שלא קיימת ביהדות.

  • פרויד מתייחס לקונפליקט זה. בשלב מאוחר של חייו כשנשאל במה הוא יהודי, פרויד ענה שהוא אכן יהודי אבל לא נוהג כיהודי, משהו כנראה מאוד ראשוני ובסיסי בי הוא החלק היהודי.

  • פרויד ב- 1897 מצטרף לארגון בני ברית בוינה והם ראו בו כאחד משלהם. הוא הפסיק ללכת לפגישות אך בגיל 75 ארגון בני ברית ערך לו מסיבה. פרויד בנאומו שם חוזר לדבר על זהותו היהודית כמשהו מאוד ראשוני בתוכו.

  • שנת 1938 פרויד מפרסם ספר ששמו  משה והמונוטאיזם. שם הוא מנתח את דמותו של משה וטוען ש: משה לא היה יהודי אלא נסיך מצרי והוא נרצח ע"י בני ישראל. זה משתלב בתיאוריה הכללית על שנאת האב ומרד הבנים נגד האב ויכולתם להתממש רק ע"י רצח האב.

  • לגבי יחסו של פרויד לציונות, במכתב שלו לאיינשטיין הוא אומר: "אני גאה במקור שלנו באוניברסיטת ירושלים ובהתיישבות הפורחת אך ציונות היא תנועה לא רציונלית. הנצרות לעולם לא תאפשר הענקה של מקום קדוש ליהודים... צר לי על הפנאטיות של הערבים בפלשתין... אני לא יכול להיות חלק מהתנועה למען דבר לא רציונלי כמו אוסף אבנים ששם הורדוס (הכותל המערבי) כדי לעורר את שנאת האוכלוסייה הערבית".   

  • קשר נוסף שלו לתנועה הציונית היא דרך בניו שהיו מאוד מעורבים בציונות.

  • פרויד קורא לעצמו יהודי כופר וזה מסכם את הקונפליקט הזהותי בו הוא היה נתון.


לסיכום על חייו של פרויד על פי ז':
  • פרויד היה יהודי שנולד בעיירה קטנה באוסטריה ועבר עם משפחתו לוינה שבה מס' קבוצות יהודים, פרויד ומשפחתו השתייכו לקב' שבאה מהעיירות ולא חשו כוינאים, חשו זרים.

  • נולד לאב מבוגר מאוד, שלו שני ילדים גדולים מנישואים קודמים,

  • איש נעים ולאם צעירה מאביו בהרבה שנים, יפה, נוקשה שראתה בפרויד את התגשמות חלומותיה וציפתה ממנו לגדולות.

  • פרויד, תלמיד מצוין, מנהיג חברתי, הערכה עצמית גבוהה, למד רפואה ובשלב מסוים עסק ברפואת עצבים.

תחילת התיאוריה הפסיכואנליטית  (תמצות של ההרצאה מהסיכום)

1897 מטראומה לפנטזיה (רק מהמצגת שנה שעברה)

  • עד פרויד: נוירוזות = הדחקה אל התת-מודע של טראומות מיניות אמיתיות שהתרחשו בתקופת הילדות.

  • 1897, מותו של יעקוב פרויד, התחלת אנליזה עצמית: הטראומה היא רק בדמיון.

  • פרויד מרוויח מזניחת 'תיאוריית הפיתוי' בכך שהתיאוריה הופכת להיות כללית


פירוט
  • פרויד בתחילת דרכו ראה את מקור כל ההפרעות בטראומה אמיתית בחיי הילד. מאוחר יותר הוא שינה את דעתו וטען כי כל הילדים מפנטזים על כך שההורה פוגע או עומד לפגוע בהם כלומר מדובר בתהליכים פנימיים שקורים אצל כל בני האדם ולא בטראומה אמיתית

  • לפי תסביך אדיפוס- הילד חווה תשוקה כלפי האם ופוחד מסירוס ע"י האב, וכתוצאה מכך הוא מפנים את הצווים המוסריים של האב ונוצר בסופר אגו.

  • המעבר מתיאורית הטראומה האמיתית לתיאורית הפנטזיה הוא קריטי להיווצרות הפסיכואנליזה.

  • פרויד טען שטראומה מהילדות שלא נפתרה תמשיך ותופיע דרך תופעות פסיכוסומטיות ורגשיות רבות.

התיאוריה הופכת להיות כללית (רק מהמצגת שנה שעברה)

  • השפעת הדמיון והעולם הפנימי אינה פחותה מהשפעת העולם החיצוני.

  • הטלת ספק במהימנות הזיכרון

  • הכרה בכך שלילדים יש תשוקות ורגשות מיניים

  • פיתוח הרעיון של תסביך אדיפוס

  • הפסדים אפשריים?

נקודות בנוגע לפרויד שכדאי לזכור (רק לפי ז')

  • רעיון הלא מודע, מצב תודעה אחר-רעיון שנולד כתוצאה מפגישתו עם שרקו ועם אסכולת ננסי.

  • תסביך אדיפוס-משיכה לאם, פחד מהאב, חרדת סירוס הפנמת הצווים המוסריים של האב, יצירת סופר אגו והקונפליקט נפתר, רעיון שנולד בגלל הקונסטלציה המשפחתית שבה חי.

  • הסיבה לפסיכופתולוגיה-

    • בתחילה טראומה שהילד חווה בילדות שנגרמה ע"י מבוגר במשפחה, מאוחר יותר

    • כשאביו נפטר משנה דעתו וטוען שכל הילדים אינם חווים באמת טראומה אלא מפנטזים שהם חוו, שינוי קריטי, כי ללא הפנטזיה אין תסביך אדיפוס, אין סופר אגו, אין פסיכואנליטית,

    • הוא מבין שאם כל הילדים חוו התעללות ע"י האב אז הוא צריך לכלול גם את אביו, והוא לא מסוגל להעלות זאת בדעתו.

  • פסיכותרפיה- שיטת טיפול בעזרת דיבור שפיתח עם ברויר (חברו הרופא), מקרה אנה או (רעיון שהושפע מגישת "ננסי")

  • דטרמיניזם-כל ההתנהגות גם כזו שנראית לא מכוונת אינה מקרית, יש לה בסיס דטרמיניסטי, מושפעת מחוויות ילדות

  • מקור המוטיבציה-אינסטינקט מין, חיים, לאחר מלחמת העולם הראשונה משנה דעתו, חושב שאינסטינקטים אלה לא מספיקים להסביר תופעות כמו המלחמה ומוסיף אינסטינקטים של הרס ומוות

  • פרויד והיהדות-גדל בבית יהודי, אביו כתב עברית וקרא בתנך, יש חגים, בבית שלאחר נישואיו יש גם עץ אשוח, הוא בקונפליקט מבחינת הזהות היהודית, לטענתו משהו בסיסי בזהות שלו הוא יהודי וזה גם מה שנותן לו את כושר העמידה בפני התקפות שנעשו עליו, לקראת סוף חייו כשמגבש זהותו הוא כותב ספר ובו טוען שמשה לא היה יהודי אלא נסיך מצרי שנרצח בידי בני ישראל-זה משתלב בשנאת האב ומרד הילדים וביכולת הילדים להתממש רק ע"י רצח האב.

  • פרויד והציונות-התגאה באוניברסיטה בירושלים, טען שהמוסלמים והנוצרים לא ירשו למקומות קדושים להשתייך ליהודים, ילדיו היו קשורים בתנועה הציונית, אך הוא אינו יכול להשתייך לקבוצה שלמען דבר לא רציונלי כאוסף אבנים מוכנים לפגוע ולעורר שנאה של האוכלוסיה הערבית.



פרויד בשלוש תקופות (סיכום הרצאה ומצגת שנה שעברה):

  • פרויד מייצג באישיותו 3 אנשים; יש פרויד של בין 1880-1900, פרויד בין 1900-1920 ופרויד בין 1920-1939.


1880-1900 – "פרויד הממציא"

  • רדוף אמביציה, חוקר דברים שונים (עכברים, קוקאין, נוירולוגיה, היסטריה) ובסוף התקופה מפרסם את התיאוריה הפסיכואנליטית.

  • פרויד קופץ מתחום לתחום, מחפש את דרכו ומנסח את תחילת הפסיכואנליזה. פ

  • פרויד אחוז תזזית, רצוף אמביציות, קופץ מתחום לתחום, מחקר בביולוגיה על חד תאים למחקר על קוקאין, הוא מתחיל לעבוד עם מיינרט ומנתק יחסיו עימו וכך גם עם ברוייר.

  • הוא מחפש את דרכו כדי לשים את החותמת שלו על העולם כי שציפו ממנו בבית ומוצא זאת בניסוח התיאוריה הפסיכואנליטית.


1900-1920 – "פרויד המנהיג" (מקרה דורה)

  • פרויד בונה את התנועה הפסיכואנליטית, כנס , כתב עת. הוא יוצר אסכולה וממסד את הפעילות המדעית. הוא קובע פורום בביתו שבה מתכנסים חבורה פסיכואנליטית,

  • פרויד מתחיל להנהיג תנועה אבן אחר אבן. בתקופה זו הוא מרוכז בביסוס האסכולה.  

      • (אדלר לא יצר אסכולה וזו חולשתו לעומת פרויד)

לפי ז':

    • פרויד המנהיג, אדם לא סמפטי, מכנס את הקבוצה הפסיכואנליטית בביתו ומתחיל להנהיג קבוצה: יוצר כתבי את אגודה מקצועית, יוצר אסכולה. רוב הקבוצה יהודים.

    • פרויד פוחד שהפסיכואנלטית תהפוך למדע של יהודים ונושם לרווחה כשוינצינגר ויונג מצטרפים.

1920 -1939 – "פרויד הפסימיסט" -שמסתכל בסיפוק ובגאוה על האימפריה שבנה (המשורר ברונו גץ)

  • 1920-1939 – פרויד מתייחס למגבלות שלו עצמו ולסבל האנושי.

  • בתקופה זו הוא מתחיל להיות מודע למגבלות האנושיות שלו, לחוסר היכולת להימנע מהסבל האנושי, מסתכל על העולם קצת בריחוק, נעשה יותר אמפטי ונעים ובעיקר מתמודד עם שאלות חברתיות חשובות באותה תקופה.

  • הוא יותר פסיכולוג חברתי מאשר קליני, הוא פסימי יותר אבל מסתכל בסיפוק אחורה על התנועה שבנה.

  • לפי ז': הוא פסימי אך סימפטי ואמפתי יותר, בעקבות מלחמת העולם הראשונה ומשברים קשים שעבר בחייו מתחיל להבין את המגבלות האנושיות, מתמודד עם שאלות חברתיות.



 


תרומותיו של פרויד:

  • באופן כללי הרעיונות שפרויד מייצג הם לא רעיונות חדשים אלא פרויד עשה אינטגרציה בין רעיונות שונים, ויצר מערכת סיסטמטית של הרעיונות.  (סיכום וטיפה המורה(

  • לפי נדלר: פרויד לא ממציא!! הוא גאון באינטגרציה של רעיונות אך רעיון מצבי ההכרה הוא רעיון קיים, רעיון הדחפים הסוערים בלא-מודע הוא רעיון קיים. פרויד קרא בניטשה ודרווין חלק  גדול מהרעיונות מהם הרכיב אח"כ תיאוריה שלמה.

הביא להכרת הציבור הרחב את חשיבותם של יסודות לא מודעים של ההתנהגות וחיי הנפש.

  • הכרה ביסודות אי רציונלים, מודחקים, לא מודעים של ההתנהגות ושל חיי הנפש.

גיבש שיטה התפתחותית לאישיות האדם תוך מתן משקל רב לאירועים בילדות המוקדמת.

  • גישה התפתחותית לאישיות האדם תוך מתן משקל רב לאירועים בילדות.

דגש על חשיבות המוטיבציה, דחפים ואינסטינקטים.

  • דגש על חשיבות המוטיבציה, לאדם יש דחפים ואינסטינקטים והם קובעים את התנהגותו.

הרחבת העיסוק של הפסיכולוגיה.

  • הרחבת העיסוק של הפסיכולוגיה- עיסוק בתופעות כמו חלומות, מיניות.


יצירת תורת אישיות שלמה ועקבית, המשמשת גם נקודת מוצא.

  • יצירת תורת אישיות שלמה ועקבית שתשמש נקודת מוצא לכל הבאים אחריו.

  • תורת אישיות מאוד פונקציונלית


השפעה על התרבות כולה.

  • השפעה על התרבות כולה, לא רק על הפסיכולוגיה אלא גם על אמנות, ספרות, קולנוע

  • הוא הפסיכולוג המוכר ביותר


מתן לגיטימציה לטיפול פסיכולוגי כאמצעי הקלה על הסבל האנושי.

  • ייסודו של הטיפול הפסיכולוגי ומתן לגיטימציה לטיפול כזה כאמצעי להקלה על הסבל האנושי.

  • אומנם שרקו טיפל אבל מבחינה רפואית. אצל פרויד באו ושכבו על הספה וטיפול באמצעות דיבור וכד'

סיכום נדלר

  • בפסיכואנליזה יש כמה דברים שהם נכונים. פיתוחים שמשמשים עד היום בפסיכולוגיה קלינית, מחקר, פסיכולוגיה של בין קבוצות. התיאוריה כולה אינה עומדת במבחן המדע אך לכל תיאוריה יש פונקציה אחת חשובה: הפונקציה המגרה שמולידה מחקר, מחשבה נוספת, תיאוריות נוספות. זו תרומתה.







ניתוח חלומות על פי פרויד - מאמר 10

מטרה ושיטה (מצגת שנה שעברה+ סיכום קורס)
  • המטרה: הבנה ויישום של הפסיכואנליזה

  • החלום = "דרך המלך אל הלא-מודע".

  • פרויד ראה בחלום חוויה נפשית שאפשר להסתייע בה בהבנת נפש האדם.

  • החלום מבטא חוויות ומשאלות אסורות ומביכות, המודחקות אל הלא מודע ושבות ומופיעות בחלום באופן סמלי.     

  • השיטה:

  1. רושמים את החלום עד לפרטים הקטנים ביותר

  2. מעלים אסוציאציות חופשיות בנוגע לכל פרט

  3. בודקים את הקשר בין האסוציאציות השונות

  4. מתוך הקשר מגלים את התוכן הסמוי

  • 1900 – פרסום "פשר החלומות"

עקרונות החלום ע"פ פרויד מצגת שנה שעברה- מתוך המאמר)
  • החלום לא מקרי

  • החלומות בעלי משמעות אישית וייחודית לכל פרט

  • מקור החלום הוא בחוויותיו של החולם שנאספו לכל אורך חייו

  • אירועים מן ההווה ("זכר היום") מתקשרים באופן בלתי מודע לחוויות ילדות משמעותיות

  • ז': על פי פרויד לכל חלום משמעות, אירועים בהווה מתקשרים באופן לא מודע לאירועים בעבר ויחד יוצרים דימוי שהוא אישי לחולם,

  • החלום הוא סיפוק משאלה. יש לנו מניע לחלום אותו.

  • התכנים הלא-מודעים מאיימים, ולכן הם גם מוסווים (הגנה).

  • ז': החלום נובע מהנפש וממשאלה לא מודעת, לחולם יש מניע, החולם חושש מהופעה גלויה של התכנים הלא מודעים ולכן הם מוסווים (מיזוג, התקת רגשות, סמליות אחרת),

  • מיזוג = כמה דמויות מתמזגות בחלום לדמות אחת

  • התקה = רגשות הקשורים לאובייקט אחד מועברים לאחר

  • ביטוי סמלי = דימויים מרכזיים המחייבים צנזורה מופיעים באופן סמלי ותמים לכאורה (סיגר, מערה)

  • הכי חשוב: רק בעזרת אסוציאציות חופשיות ואישיות אפשר לפרש את החלום

  • תוספות של ז' על המאמר :  מאמר שנכתב ע"י פרויד ובו הוא מדגים את רעיונותיו לגבי חלומות ותפקידם באמצעות פירוש שהוא עושה לחלום שהוא עצמו חלם,
    חשיבות המאמר-הוא מדגים כיצד פרויד מיישם את התאוריה שלו בפרקטיקה קלינית, כשיישום זה מדגים את הפער בין פרקטיקה, לא תמיד הרעיונות התאורטיים תואמים את המציאות ולכן צריך לכופף את התאוריה או את הפרקטיקה כדי שהדברים יתאימו.


ניתוח החלום על פי המורה בכיתה ( + מצגת שלה) + מצגת שנה שעברה

"שארית היום": (מצגת שנה שעבר)
  • פרויד פוגש את חברו אוטו ונזכר באירמה – מטופלת בעייתית. (מצגת)


הרקע לחלום (המורה בכיתה)
  • נחלם בתאריך 1845..

  • פרויד טיפול באירמה שהיתה אישה צעירה שהיתה ידידה קרובה שלו ושל המשפחה שלו

  • היא היתה חולה בהיסטריה

  • פרויד הצליח לרפא אותה מחרדת ההיסטריה שדבקה בא אבל לא מכל הסימפטומים הגופנים שלה

  • פרויד הציע לה פתרון שהיא לא היתה מוכנה לקבל אותו.

  • ברקע חוסר ההסכמה של לקבל את הפיתרון הזה והיא נסעה למשפחה לבית הקיט שלהם לחופשת הקיץ

  • באחד הימים אוטו, שהיה ידיד של פרויד והיה צעיר ממנו. והיה אחד מחבריו הקרובים נסע לבית הכפר לאירמה והתקשר לפרויד והוא שאל אותו מה שלום אירמה (פרויד)

  • אמר לו אוטו שהיא מרגישה טובה אבל עדיין לא טוב- כלומר אמר שהחלמטה חלקית.

  • היה משהו בטון הדיבור שהרגיזו את פרויד _כי פרויד חשב שהוא נוטה עמדה מהשפעתה של בני משפחתה עליה)

  • , פרויד לא היה מודע שזה הרגיז אותו וחשב שאוטו לוקח צד של אירמה שמתחילה המשפחה לא אהבה את זה שפרויד טיפל שלה

  • באותו יום כתב את ההיסטוריה הרפואית של אירמה, בשביל להראות אותה לחבר דוקטור M בכדי להראות אותו

  • בלילה הוא חלם את החלום

החלום (מצגת ש.ש)
  • בדיקה רבת משתתפים של אירמה החולה – האשם מוטל על אוטו. (מצגת)


1) המשאלה- המניע של החלום (מצגת השנה)
  • לכל חלום יש מניע או משאלה שמביא לחלימת החלום.

  • חלימת החלום עצמו היא מילוי של משאלה זו.

    • כלומר יש כוונה המוגשמת באמצעות החלום.

    • הסיבה שמשאלה לא יכולה להתגלות כפי שהיא בחלום השאלה אסורה, ייסורי חברה.

  • לפי ז' בלבד

    • החלום מייצג 2 מניעים:

      • 1) לנקום בחבריו שיצאו נגד אבחנתו

      • 2)  והשני לנקות עצמו מאשמה על איבחון לא נכון:

2) תכנים מאיימים מוחלפים ומוסווים (מצגת השנה)
  • לחלום יש רובד סמוי המכיל תכנים מאיימים ולכן הם מסווים.

  • יש כמה שיטות להעלים את התוכן הסמוי- החלפה, התקת רגשות, ביטוי סמלי. בדרך זו התוכן הסמוי מסווה את עצמו ומונע חרדה.

3) פירוש החלום: פירוק, אסוציאציה ופענוח.
  • למעשה כל המאמר מראה את השיטות של התוכן הסמוי מול התוכן הגלוי

    • דרך כל מיני שיטות החלום מחליף משאלה

    • הביטוי סמלים פאלים, החלפת שמות ועוד

      • למשל שלא נגלה שרוצים לרצוח את אבא בשביל אימא

  • (פרויד מבין שחלומות נושאים משמעות ולא פעילות מוחית מפוררת).


שתי דוגמאות להסוואת תכנים: (מצגת שנה שעברה +)
      • לאירמה יש שיניים תותבות? מיזוג (מצגת)

      • מדוע כואבת לה הכתף? התקה (מצגת)

התוכן הסמוי והגשמת המשאלה: (מצגת ש.ש.)
      • הדאגה לבריאותו שלו ושל הקרובים לו (מצגת ש.ש.)

      • מידת היושרה המקצועית ( מצגת ש.ש.)

דוגמה להחלפה
  • מחליף בין אירמה לבין הבחורה שהוא מחבב.

    • בגלל שעמדו באותה פוזיציה שהן עמדו הוא מבין שהתכוון לחברה

    • על ידי זה שמחליף את אירמה כך הוא נוקם במטופלת הלא ממושמעת שלא היתה מוכנה לקבל את הפיתרון שלו למצב כך  שיתכן שהוא ורצה להחליף אותה במציאות

    • מתוך המאמר

      • "מה המשמעות שהחלפתי אותה ברעותה? אולי שהייתי רוצה להחליפה, אולי חברתה מעוררת בי סימפטיה רבה יותר או שאני מעריך את חכמתה יותר. אני מחשיב את אירמה לכסילה על כך שאינה מקבלת את פתרוני.

      • חברתה תהיה הגיונית יותר ולכן תיכנע ביתר קלות. הפה נפתח - היא תדבר יותר מאירמה; נגלה לפני בגרון- כתם לבן מזכיר דיפתריה, ובכך את חברתה של אירמה. אך גם את מחלתה של בתי הבכורה ואת החרדה שתקופה זו."

  • לפי ז' בלבד : מניע 2-בחלומו לנקות את עצמו מאיבחון לא נכון

    • חש שיתכן והתעלם ממחלה אורגנית אצל אירמה-המשאלה לנקות עצמו מאשמה, כי אם המחלה אורגנית הוא פטור מלטפל בה,

    • דרך נוספת לניקוי האשמה- ממזג את דמותה של אירמה בדמות של מטופלת צייתנית יותר, מיזוג זה בא כתוצאה ממשאלתו שאירמה תהיה צייתנית יותר ואז הטיפול בה יצליח.

דוגמא למיזוג
  • מתאר את דוקטור M- שנראה חיוור, צולע ומגולח.

  • ממזג בין דוקטור M לאח שלו, כיוון שגם דוקטור M וגם אח שלו לא קיבלו  את דעתו

        • אולם אח של פרויד לא היה חיוור ולא היה צולע וכן היה לו זקן,

        • ו M הוא לא חיוור לא צולע עם זקן.

    • פרויד כותב שהסיבה לאיחוד הדמויות היא, "שהסתכסכתי עם שניהם כשהם דחו הצעה מסוימת שהצעתי. "

      • וכן גם לאירמה יש שיניים תותבות? מיזוג (מצגת)

  • לפי ז': המניע 1- לחלום לנקום בחבריו שיצאו נגד האבחנה שלו

    • את נקמתו בד"ר M : אפשר לראות במיזוג שהוא עושה לו עם אחיו שלו שאיתו הוא מסוכסך, תאור הסיטואציה שבה M מסיק מסקנה מגוחכת לגבי אירמה-מציג את M כטיפש,

    • נקמתו באוטו על כך שיצא נגד אבחנתו-בחלום אוטו הזריק לאירמה זריקה לא נכונה במזרק לא סטרילי,



התקת רגשות
      • התקת רגשות לא במובן הטיפולי, אלא רגשות שקשורים לנושא ואדם מסויים עושה איתם דבר אחר


      • מדוע כואבת לאירמה הכתף? התקה (מצגת)


עושה החלפה מילולית של מילים
      • איבחן  אצל אירמה מחלת דיפתריה (במציאות) והו חלם  שיש דיזינטריה (בחלום)

          • דיזינטריה יותר קשה. והוא חש קשה שהוא ייחס לה דיזינטריה, והוא הרגיש אדם, ודוקטור M  אומר לו שזה לא נורא

.

          • כך יש שהחלפה מיצלולית ,וגם שזה לא משנה שדוקטור M אמר לו וכך מוריד מעצמו אחריות שייחס לה מחלה קשה


ביטוי סימלי דרך סמלים שמחייבים צנזורה
  • נקט נימה ביקורתית נגד הטיפול של אירמה וגם שהביא לו משקה מסריח

    • במציאות אוטו הביא לפרודי ואישתו  ליקר עם ריח של נפט = אמיל

    • ובחלום פרויד מספר שאוטו רצה להזריק לאירמה חומר שקוראים לו פרופיל

        • וזוהי החלפה מיצלולית. וזה לא טוב . אבל פרופיל לא חומר מתאים.

    • כך הוא התנקם בו שהוא הביא לו משהו מסריח ועצבן לו משהו מלכתחילה וכך ייחס לו טיפול רפואי שגוי.

      • כלומר פרויד מתנקם באוטו גם כי הוא נגד עמדה כלפיו

  • כלומר באופן לא סימלי היינו רואים שהוא רוצה לנקום באירמה ובאוטו ובדוקטור M ואח שלו.

  • פרויד גם מתנקם במטופלת הלא צייתנית שלו כך שהוא מחליף אותה במטופלת יותר הגיונית וצייתנית


4) החלום כדרך המלך להתבוננות בנפש.
  • על ידי חלוקה של החלום ופיענוח כל חלק דרך אסוציאציות שמקשרות בין הרבדים הגלויים והסמויים אפשר לגלות משאלה סמויה, להבין את האדם, כך שהחלום כדרך המלך להתבוננות בנפש

  • כלומר חלומות נושאים משמעות והם לא פעילות מוחית מפוררת.

שלבי ניתוח החלום (יש כנראה 7 אבל זה מה שהמורה רשמה בהערה)
    • פירוק החלום לסיטואציות ולמילים

    • חיפוש אחר משמעויות חבויות דרך סימבוליקה ובאמצעות העלאת אסוציאציות

    • גילוי התכנים המאיימים המוחלפים בלגיטימיים

    • חשיפת תוכן החלום והבעת משאלה.


סיכום החלום   
  • פרויד ראה בחלום חוויה נפשית שאפשר להסתייע בה בהבנת נפש האדם.

  • החלום מבטא חוויות ומשאלות אסורות ומביכות, המודחקות אל הלא מודע ושבות ומופיעות בחלום באופן סמלי.     

  • ניתוח החלום של פרויד:

  • משמעות החלום נתחוורה לו. הוא הבחין בכוונה המוגשמת באמצעות החלום, והיא חיבת להיות הסיבה לחלימה.

  • החלום מילא מספר משאלות שהתעוררו בו בעקבות אירועי הערב הקודם (חדשותיו של אוטו, כתיבת ההיסטוריה הקלינית של המקרה).

  • כי תוצאת החלום הא שאין בפרויד האשם לכאבים מהם אירמה ממשיכה לסבול, אלא שאוטו אשם בהם.

    • מכיוון שאוטו הרגיז אוטו ע"י הערתו על החלמתה החלקית של אירמה, החלום נוקם את נקמתו בו בכך שהוא מייחס את מצבה לגורמים אחרים.

  • החלום ייצג מצב עניינים מסוים כפי שפרוד היה רוצה שיהיה. (החלום מזכה את פרויד מהאחריות למצב של אירמה על ידי כך שהוא משייך את מצבה לגורמים אחרים)

  • תוכנו של החלום הוא אם כך הגשמתה של משאלה, המניע שלו הוא משאלה.    



מיקום הפסיכואנליזה על הדילמות

דואליזם,

לא מודע, אנרגיות נפשיות

1.גוף-נפש

סובייקטיביות,

תהליכים נפשיים מחשבות, תשוקות

2.סובייקטיביות-אובייקטיביות

איכותי- תצפיות קליניות

3.כמותי-איכותי

הפחתה,

לא ניתן לעסוק רדוקציה לתהליכים

4.הפחתה מול אי הפחתה

דטרמיניזם-

אשיות הבוגר נקבעת לפי הגורמים בילדות

5.דטרמיניזם מול רצון חופשי

גם וגם.

גם עזר לאנשים

אבל גם תאורטיקן

6.מחקר פרקטי מול טהר

גם וגם –

לא מולארי כי חילק חלוקת נפש לחלקים,

וגם לא מולקולרי, כי דיבר על האדם כשלם.

7.מולארי מול מולקולרי

נייטיביזם-

המגנגון שמארגן את הידע הם כוחות מולדים

8.נייטיביזם מול אמפיריציזם

תיאוריה-

הישענות כמעט  רק על תיאוריה

9.תיאוריה מול נתונים



פרויד האיש – אירועים חשובים

  • 1856- לידה

  • 1879- פרויד מסיים לימודי רפואה ועובד במחקר

  • 1880-1882 ברוייר מטפל באנה או

  • 1885- מקבל מלגה להשתלמות בפריז אצל שרקו[

  • 1886- נישואים למרתה ברניס אחרי אירוסין של 4 שנים

  • 1886- כישלון הצגת המאמר על "היסטריה אצל גברים":

  • שמרנות של הממסד ומיינרט (ע"פ פרויד) או שהרעיון פשוט לא חדש

  • 1889- פרויד נוסע לננסי– רעיון הפסיכותרפיה קורם עור וגידים

  • 1893 -ברוייר ופרויד מנתחים את מקרה אנה או בספרם "מחקרים בהיסטריה"

  • 1896- פסיכופתולוגיה נובעת כתוצאה מטראומה אמיתית בילדות

  • 1896- פטירת יעקוב ופרויד, פרויד לא מוכן להאמין שאביו גרם לילדיו טראומה ממשית, תחילת אנליזה עצמית ומעבר מתיאוריית טראומה לפנטזיה:

  • 1897- פסיכופתולוגיה נובעת כתוצאה מפנטזיה אודות טראומה בילדות

  • 1899- פרסום "פשר החלומות"

  • 1902 – אדלר מצטרף לפרויד, מוקם הפורום הפסיכואנליטי-

  • 1904- פרסום "פסיכופתולוגיה של חיי היום-יום" –התנהגות דטרמיניסטית

  • 1907 – יונג ובינסוונגר מצטרפים לחבורה הפסיכואנליטית כלא-יהודים הראשונים.

  • 1909 – המסע לאונ' קלארק בארה"ב – הפסיכואנליזה מתקבלת בארה"ב!

  • 1911 – אדלר עוזב ומקים את "הפסיכולוגיה האינדיבידואלית"

  • 1913 – יונג עוזב ומקים פסיכולוגיה נפרדת

  • 1914-1918 מלחה"ע הראשונה

  • פרויד מוסיף את יצר המוות לתיאוריה שלו, בנוסף ליצר החיים (ארוס ותנאטוס)

  • 1923 – בתו של פרויד סופי ונכדו האהוב היינרל מתים. מתגלה אצלו סרטן הלסת המכאיב ממנו סבל עד יום מותו.

  • 1927- פרויד פסימי. פרסום הספר "חוסר הנחת של התרבות"

  • 1929 – פרסום "עתיד האשליה" הדת היא אופיום להמונים. העתיד שחור.

  • 1938 – ה"אנשלוס"- פרויד בורח לאנגליה

  • 1939 –פרויד נפטר

נספח: מי חי מתי?

דרווין       1882-1809

גלטון       1822-1911

ורטהיימר  1880-1943

קופקה     1886-1941

קוהלר      1887-1967



פרויד       1856-1939

יונג          1875-1961

אדלר       1870-1937

ג'יימס       1842-1910

ווטסון       1878-1958

סקינר       1904-1990

דקארט      1596- 1650

קאנט        1724 – 1804

לייבניץ       1646-1718

פרנץ גאל    1758-1828

פייר פלורן   1794-1867



הובס      1588 - 1679

ג'ון לוק     1632-1704

ברקלי    1658 - 1753

דייויד יום  1711-1776


Comments